Oprogramowanie

UWAGA ! – poniższe programy są mojego autorstwa i dostępne są bezpłatnie wyłącznie do niekomercyjnego wykorzystania do celów prywatnych lub edukacyjnych w szkołach publicznych. Używanie wyłącznie na własną odpowiedzialność. Ja gwarantuję jedynie, że poniższe programy nie zawierają reklam ani żadnych szkodliwych elementów (czasem programy antywirusowe zgłaszają fałszywy alarm).


wisielecWisielec to program służący do sprawdzania i treningu umiejętności w zakresie dodawania oraz mnożenia. Przy wybraniu dodawania można określić jeszcze maksymalne wartości dodawanych liczb (10-50). Po kliknięciu na START losowane jest działanie i wyświetlane na żółtym pasku. Jeden z elementów jest ukryty i należy wskazać jego prawidłową wartość (z zielonych przycisków na pasku brązowym). Prawidłowa odpowiedź wypełnia puste pole wartością w kolorze zielonym i generuje dźwięk dzwoneczka. Nieprawidłowa odpowiedź wyświetla się na czerwono i powoduje obniżenie Wisielca. Zbyt długi czas namysłu (określony przy wyborze poziomu trudności) również powoduje obniżenie Wisielca. Podciągnięcie Wisielca do góry następuje po udzieleniu kilku z rzędu (liczba uzależniona od poziomu trudności) prawidłowych odpowiedzi. Dla ułatwienia można ustawić, że ukrywany będzie zawsze tylko wynik działania. Koniecznie należy mieć włączony dźwięk ! Zauważyłem, że czasem dzieci specjalnie udzielają złych odpowiedzi, żeby krokodyl zeżarł Wisielca – czyli mnie … co za czasy … Myślałem nawet czy nie zrobić logiki odwrotnej, żeby dobre odpowiedzi obniżały Wisielca, wtedy gra nazywała by się „Nakarm krokodyla” zamiast jak obecnie „Uratuj Pana Marka” 😉


audio-memoryGrę Memory większość z nas chyba kojarzy. Losowo wymieszane karty z ukrytymi parami identycznych obrazków do odnalezienia. Audio-Memory to program, który umożliwia oprócz grania w tradycyjną (obrazkową) wersję memory także granie w wersję audio – czyli pod karteczkami ukryte są pary takich samych dźwięków (do wyboru: instrumentów klasycznych, trudniejsze – instrumentów elektronicznych oraz najtrudniejsze – różne tony dźwięku fortepianu). Aby można było uruchomić program, należy najpierw pobrać i zainstalować VisualBasicPowerPacksSetup.exe a następnie pobrać plik z właściwym programem Audio-Memory.exe (można go zapisać gdziekolwiek, np. na pulpicie i po prostu uruchomić). Opis gry – po kliknięciu na przycisk „O programie”. Gra posiada opcję gry między komputerami w sieci lokalnej.


ukladankaUkładanka to gra, która ma na celu ułożenie klocków w odpowiednim porządku. Klocki można przesuwać na wolne pole. Gra ma 3 poziomy – w najłatwiejszym układamy liczby narastająco, w średnim układamy litery alfabetycznie, w trudnym układamy puzzle z Pingwinów z Madagaskaru. Można wyświetlić wygląd docelowy na 3 sekundy za pomocą przycisku „Podpowiedź”. Program mierzy czas i ilość ruchów, dzięki czemu możemy bić rekordy. Aby można było uruchomić program, należy najpierw pobrać i zainstalować VisualBasicPowerPacksSetup.exe (o ile nie był wcześniej instalowany przy programach Wisielec i Audio-Memory) a następnie pobrać plik z właściwym programem Ukladanka.exe (można go zapisać gdziekolwiek, np. na pulpicie i po prostu uruchomić).


szachowiskoSzachowisko to program mający za zadanie pomoc przy nauce gry w szachy. To taka programowa plansza do wykorzystania najlepiej za pomocą tablicy multimedialnej do pokazywania przebiegu partii szachów.